سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انتخاب دهم

اولین دادگاه متهمان اغتشاشات پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، در حالی روز شنبه برگزار شد که بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی و داخلی داشت.

به گزارش ایرنا، در این میان روزنامه های داخلی نسبت به این دادگاه بی سابقه و اعترافات تکان دهنده متهمان واکنش های متفاوت و بعضا جالبی نشان دادند.

دسته اول روزنامه های اصلاح طلب هستند ابتدا تلاش کرده اند، چنین وانمود کنند که این دادگاه، آغاز محاکمه اصلاح طلبان است. در واقع این جراید با صنفی کردن محاکمه سران آشوب های اخیر مسیر تطهیر قانون شکنان را پیموده اند. اعتماد ملی،‏ اعتماد و سرمایه از این دسته اند.

دسته دیگر روزنامه هایی هستند که عکس العملی منفعلانه و خنثی در برابر این رخداد از خود نشان دادند یا حداقل تیترهایی خنثی برای پوشش اخبار این دادگاه برگزیده اند که از جمله آنها می توان به روزنامه همشهری، تهران امروز، جمهوری اسلامی، همبستگی و مردمسالاری اشاره کرد. این روزنامه ها با تیترهایی خنثی به خبر "اولین جلسه محاکمه عوامل آشوبهای خیابانی" پرداخته و گزارشی از دادگاه فعالان سیاسی را نیز در صفحات خود آورده اند. البته طبیعی است که انگیزه این روزنامه ها از عدم انعکاس گسترده و برجسته اعترافات سران آشوبها، همچون خط سیاسی این روزنامه ها متفاوت است.

روزنامه های این دسته، رسانه هایی هستند که با توجه به ابعاد و تبعات سیاسی گسترده اعترافات فعالان سیاسی، به موضوع دادگاه متهمان آشوب ها پرداخته و موضوع را با تیترهای جالب به صورت ویژه منعکس کرده اند.
روزنامه کیهان در تیتر یک خود آورده است؛ "اسناد خیانت خاتمی و موسوی فاش شد"، این روزنامه به سخنان ابطحی اشاره کرده و نوشته است؛ محتشمی پور ضربه بزرگی به مهندس موسوی وارد کرد، او در جلسه 23 خرداد مجمع اعلام کرد که به موسوی گفته است نگران نباشد چرا که به میزان کافی سند در مورد تقلب دارند تا بتوانند مسیر انتخابات را تغییر دهند.

روزنامه ایران نیز با تیتری جالب با عنوان "زلزله سیاسی با افشاگری سران کودتا"، نوشته است: دادگاه علنی 7 مقام سابق در میان 100 متهم اغتشاشات اخیر برگزار شد.
روزنامه وطن امروز نیز از دیگر روزنامه های در این دسته است، که در تیتر یک خود، دادگاه متهمان اغتشاش های اخیر را چنین توصیف کرده است: "اعتراف اهالی کودتا در پیشگاه ملت". وطن امروز در ادامه به اعترافات ابطحی، محمد عطریانفر اشاره کرده که تاکید کرده اند امکان تقلب در ایران وجود ندارد.

روزنامه جام جم نیز تیتر یک خود را از سخنان ابطحی انتخاب کرده و نوشته است؛ "دروغ تقلب را گفتیم تا آشوب ها شکل بگیرد."

جالب تر از همه موارد فوق، برخورد روزنامه اطلاعات با این مسئله بود. این روزنامه در رفتاری کاملا غیرحرفه ای از انعکاس این خبر مهم امتناع کرده و با این کار اعلام کرد دادگاه اعترافات سیاسیون اصلاح طلب ارزش خبری ندارد. حاج آقای دعایی مدیرمسئول این روزنامه که برو بیای خوبی در مجمع روحانیون دارد، پس از سخنان رهبری کلا از روی ایشان خجالت کشیده و از هر گونه مصاحبه و اظهار نظر خودداری کرده است. وی در حالی از پرداختن به خبر دادگاه خودداری کرد که تنها کسی بود که به طور مفصل به نامه هاشمی در صفحه اول روزنامه خود با درشت ترین فونت ممکن پرداخته بود.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 88/5/11ساعت  7:14 عصر  توسط چند طلبه و دانشجو 
      نظرات دیگران()

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    نیت شوم موسوی خوئینیها، خاتمی، مهدی هاشمی... از زبان فرمانده سپا
    سیر تا پیاز سفر شمال هاشمی هنگام مراسم تنفیذ و تحلیف
    بررسی شیوه جدید براندازی: 1. انقلاب گل رز در گرجستان
    توجیهات آبکی احمدی نژاد در مورد سه عزل
    چرایی انتقاد خبرگان از مواضع هاشمی نسبت به رهبری
    پناهیان: دوران تحمیل مسائل به رهبری گذشت
    باز هم استعفای یکی دیگر از دلسوزان احمدی نژاد
    ادامه انحرافات هاشمی و عدم حضور در مراسم تنفیذ
    پنجشنبه، دومین جلسه دادگاه متهمان آشوبها
    رسایی: بهزاد نبوی، تاجزاده وابطحی دست دومند؛پدران معنویشان رامحا
    رفتار جالب روزنامه های مختلف در قبال خبر دادگاه کودتا چیان
    چوپانی: تهمت نمایشی بودن دادگاه جرم است
    اعترافات متهمین به آشوب: هاشمی هم بود!
    توطئه اطرافیان احمدی نژاد
    انکار روز روشن
    [همه عناوین(238)]