حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا باقرزاده در گفتگو با خبرنگار آئین و اندیشه فارس افزود: در نظام اسلامی و اندیشه سیاسی اسلامی مشروعیت حکومت از طرف خدای متعال است بنابراین اساسا مشروعیت هر حکومتی زمانی محقق میشود که متصل به خدای متعال باشد و این یک امر مسلمی است که در فلسفه اسلامی هیچ تردیدی در مورد ان وجود ندارد.
با اشاره به طرح حدیثی از سوی هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه 26 تیرماه گفت: اگر فارغ از سندیت در مورد این روایت بحث کنیم، باید به شان نزول این حدیث توجه کنیم. وقتی آن را بررسی میکنیم، میبینیم پیامبر اکرم (ص) به امیرالمومنین (ع) در مورد تاسیس و تشکیل حکومت این مطلب را فرمودهاند که بدون گردهم آمدن مردم حکومت تشکیل ندهید. اتفاقاً از این منظر حضرت امام (ره) کاملا رعایت کردند و در بدو تاسیس نظام، جمهوری اسلامی را به رفراندوم گذاشتند و این حکومت به طور مستدل از مردم رای اعتماد گرفت. ما هم تشکیل حکومت را کاملا مردمی و بر مبنای رضایت مردم میدانیم، اما بحث ما امروز بحث تشکیل حکومت نیست که متاسفانه از این روایت نابجا استفاده شد، زیرا شان نزول این حدیث در باب تاسیس حکومت است، نه اداره حکومت.
وی در ادامه اظهار داشت: اگر عدهای از افراد در یک مقطعی از اداره حکومت، خواهان حقی بیش از آنچه که در قانون شرع و قانون اساسی تصویب شده بخواهند آیا حتما باید به حرف ناراضیان و مخالفان ترتیب اثر داده شود و آیا حاکم اسلامی شرعا موظف است به هر نارضایتی تن دهد؟
باقرزاده ادامه داد: در جواب این سئوالات وقتی به صدر اسلام رجوع میکنیم، میبینیم وقتی پیامبر (ص) در زمان حکومتش میخواهد حد اسلامی را اجرا کند، عدهای افزونطلب و ناراضی اجازه اجرای حد اسلامی را به پیامبر نمیدهند و در این موقع، پیامبر به هیچ وجهی حاضر نمیشود اجرای حد الهی را در مورد برخی از گردن کلفتها و زورگویان اجرا نکند و یا در زمان امیرالمومنین (ع) حضرت به هیچ وجه حاضر نشد در بحث اجرا و مطالبه حق در مقابل معاویه و امثال طلحه و زبیر کوتاه بیاید.
این استاد حوزه و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی افزود: آیا ما میتوانیم امیرالمومنین (ه) را به خاطر اینکه به نارضایتی طیف عظیمی از مردم تن نداد، تخطئه کنیم؟
باقرزاده اظهار داشت: تحلیلهای اقای هاشمی در نماز جمعه کاملا نادرست و خلاف واقع بود. به عنوان مثال او در این تحلیلها اعلام کرد که بخش عظیمی از مردم دچار تردید هستند. اولاً ما نمیدانیم که ایشان با چه مکانیزمی به این موضوع پی برده است و ثانیاً غیر از این است که یک عدهای این تردید را به برخی از مردم القا کردهاند؟ آیا غیر از این است که مردم به بزرگانشان نگاه میکنند و وقتی آنها تردید ایجاد میکنند در بخش عظیمی از مردم تردید ایجاد میشود؟
باقرزاده ادامه داد: اگر بنا باشد به تردید یک عده خاص توجه کنیم، پس تکلیف 25 میلیون رای چه میشود که متاسفانه ایشان به این موضوع نپرداختند. در احادیث ما هست پای صحبت هرکسی ننشینید، مگر اینکه شما را از چند کار به چند کار دعوت کند که یکی از آنها، دعوت از شک به یقین است. حال اگر مسئولان و نخبگان ما مرتب شک و تردید را در جامعه القا کنند، وظیفه مردم ما این است که آنان را طرد کرده و به القائات آنها گوش فرا ندهند؛ هرچند اطمینان داریم که مردم ما به چنین تحلیلهای تردیدافکنانهای توجه نمیکنند.